SEMcamp 5# – Meandry analityki, czyli czego nie dowiesz się z pomocy Google Analytics

Meandry analityki, czyli czego nie dowiesz się z pomocy Google Analytics

Robert Drózd – Webaudit


Prezentacja w dużym formacie.

Wnioski, które wyciągamy z Analyticsa mogą zostać wypaczone przez:

  • jego niewłaściwą konfigurację
  • niewłaściwe rozumienie pojęć

Wyzerowanie ciasteczk a spadek ruchu z wyników organicznych Google

Na początku prezentacji Robert pokazał bardzo ciekawy przykład przypadku spadku poziomu odwiedzin z wyników organicznych Google. Pierwotnie uznano to za filtr bądź spadek pozycji witryny w wynikach organicznych.

Spadek ruchu z wyników organicznych w Google

Jak się okazało jednak cała sytuacja była wynikiem zmiany, która spowodowała, że wszystkim użytkownikom, których zdobyto za pomocą wyników organicznych wyzerowały się ciasteczka nadane im wcześniej przez Google Analytics.

Google nadaje użytkownikowi ciasteczka ważne przez 6 miesięcy. Jeżeli użytkownik został zdobyty poprzez wyniki organiczne, a następnie odwiedzał serwis poprzez odwiedziny bezpośrednie (np. wpisując adres strony internetowej bądź z zakładek) to i tak przez te 6 miesięcy był rozpoznawany jako użytkownik z wyników organicznych.

Wyzerowanie ciasteczek opisane przez Roberta sprawiło, że wszyscy tacy użytkownicy wcześniej pokazywani jako użytkownicy z wyników organicznych z dnia na dzień byli rozpoznawani jako użytkownicy bezpośredni. Ostatecznie mieliśmy do czynienia z nagłym spadkiem użytkowników z wyników organicznych i wzrostem użytkowników bezpośrednich.

Kiedy Google Analytics uznaje że musi zapisać nowy zestaw ciasteczek?

  • Wstawienie nowego kodu dla tej domeny np. zakładamy nowy profil niepowiązany z istniejącym.
  • Przejście między stronami z różnymi kodami strona A (kod #1)  Strona B (kod #2)  strona C (kod #1)
  • Zmiana ścieżki do zapisywania cookie użycie setDomainName – w przypadku gdy chcemy śledzić różne strony w sudomenach. pageTracker._setDomainName(„.mojadomena.pl”).

Google Analytics a SEO

  • Statystyka za jakiś okres nie odzwierciedla nam tego, skąd ludzie w tym okresie wchodzili (np. skończyliśmy kampanię Adwords, ale możemy nadal widzieć ruch płatny, mamy filtr na jakieś słowo kluczowe, a nadal widzimy z niego ruch)
  • Analytics nie nadaje się do szczegółowej analizy efektów SEO
  • Nadaje się do oceny jakie słowa kluczowe przynoszą nam klientów
  • Nie nadaje się do oceny czy np. firma SEO poprawiła się w ubiegłym miesiącu
  • Google Analytics nadaje się do oceny współpracy długoterminowej.

Wyniki kampanii w Analytics będą zawsze inne niż w Adwords

  • Adwords liczy kliknięcia, Analytics wizyty pochodzące z tych kliknięć
  • Może być tak, że: 1 kliknięcie -> 3 wizyty (ale może być też tak że: 1 kliknięcie -> 0 wizyt, jeśli nam się np. kod nie zdąży wczytać)
  • Wniosek: Nie patrzmy na liczby wizyt z danego źródła, tylko na to jak się zachowują ludzie z tego źródła – pozostałe kolumny.

Objawy nieprawidłowej instalacji Google Analytics

  • Wejścia ze słów kluczowych na które się nie pojawiamy
  • Duży odsetek stron odsyłających (referring pages)
  • Więcej UU niż w Gemiusie
  • Mniej zamówień niż w wewnętrznym systemie

Dlaczego warto mieć interfejs Analytics po angielsku?

  • Funkcje, których nie ma w wersji polskiej np. Motion Charts (przycisk „Visualize”)
  • Zmieniane tłumaczenie np. „najlepsza treść” była chwilowo …„siecią partnerską”
  • Korzystanie z blogów, forów i pomocy GA.


Comments

  1. […] Prezentacja Roberta Drózda została przedstawiona w poście: SEMcamp 5# – Meandry analityki, czyli czego nie dowiesz się z pomocy Google Analytics. […]

  2. […] Prezentacja Roberta Drózda została przedstawiona w poście: SEMcamp 5# – Meandry analityki, czyli czego nie dowiesz się z pomocy Google Analytics. […]

  3. […] ciekawy artykuł, który owy spadek mógł wytłumaczyć. Mianowicie, problemem ze statystykami mogą być ciasteczka nadawane przez Google Analytics na okres 6 miesięcy a następnie wygasające. To rozwiązanie […]

Comments are closed.