SEMcamp 4# – Wyniki wyszukiwania a marka

Wyniki wyszukiwania a marka

Mariusz Gąsiewski – Marketing w Internecie


Marketing w wyszukiwarkach może być skutecznym narzędziem w promowaniu marki. Badania pokazują, że obecność witryny w ogranicznych i sponsorowanych wynikach wyszukiwania może zwiększyć świadomość marki w określonym temacie.

Badania wpływu wyszukiwarek na świadomość marki

Przykład badania:
Badanie przeprowadzone dla ogólnych zapytań typu: „oszczędny samochód”. N = 2722 osób powyżej 25 roku życia, którzy w ciągu następnego roku rozważali zakup samochodu.

Badanych podzielono na kilka grup:

  • część użytkowników nie widziała wyniku dla Hondy w wynikach organicznych,
  • część widziała wynik dla Hondy w topowych wynikach organicznych,
  • część w wynikach sponsorowanych z prawej strony wyników wyszukiwania,
  • część w wynikach sponsorowanych ponad wynikami wyszukiwania,
  • a część w topowych wynikach sponsorowanych i w topowych wynikach organicznych.

Następnie badanym zadano pytanie: Kiedy myślisz o oszczędnym samochodzie, jaki samochód przychodzi Ci na myśl? Wyniki odpowiedzi można zobaczyć na poniższym rysunku

Badanie świadomości marki dla Hondy

Obecność w sponsorowanych wynikach wyszukiwania powoduje niższą rozpoznawalność marki konkurentów. Poniżej wyniki dla badania branży turystycznej.

Badanie to przeprowadzone na próbie 30 000 osób, które regularnie bądź okazjonalnie korzystają z wyszukiwarki i które w ciągu ostatnich 6 miesięcy lub ostatniego roku korzystały z usług turystycznych.

Badanie świadomości marki dla Hondy

Pytanie: Kiedy miałbyś podać witrynę, na której mogłbyś (zamówić bilet lotniczy, wypożyczyć samochód, zamówić rejs, zarezerwować wycieczkę czy też zarezerwować miejsce w hotelu) to jaka markę byś podał?

Otoczenie marki w wynikach wyszukiwania

Promując markę w wynikach wyszukiwania można zdefiniować jej otoczenie, czyli te słowa kluczowe, które chcielibyśmy, aby kojarzyły się naszym użytkownikom z marką. Otoczenie to może przechodzić od słów najbardziej szczegółowych po słowa coraz bardziej ogólne.

Otoczenie marki w wynikach wyszukiwania

Wyszukiwarki a inne media

Wyszukiwania użytkowników odzwierciedlają zainteresowania użytkowników. Jeżeli w innych mediach prowadzimy kampanię promocyjną, pamiętajmy, że użytkownicy poszukują informacji związanych z tymi kampaniami w wyszukiwarkach. Mało rozsądne jest tracić potencał wypracowany za pomocą reklamy i promocji.

W podanym poniżej przykładzie BMW widać, że promocja firmy w telewizji i prasie przełożyła się na większą ilość wyszukiwań w wyszukiwarkach.

Case study z BMW

Wyszukiwarki mogą być stosowane w promocji marki również w powiązaniu z innymi mediami. Poniżej przykład Unilevera, który po zbadaniu ponad 5 000 konsumentów sprawdził, że połączenie promocji marki Flora w mediach offline i wyszukiwarki zwiększyło efektywność mediów w promocji skojarzeń Flory z zdrowym jedzeniem od 3 do 10%.

Sąsiedztwo marki w wynikach wyszukiwania

Szczególna opieką powinniśmy otoczyć wyniki wyszukiwania dla słów brandowych. Starajmy się poprzez tworzenie treści, tworzenie społeczności zdobyć wszystkie 10 wyników wyszukiwania dla takich zapytań.

Zmniejszy to prawdopodobieństwo „wbicia się” na zapytania brandowe wyników, które mogą szkodzić wizerunkowi naszej marki.

W celach związanych z promocja marki możemy również wykorzystać reklamę AdWords, która będzie zmniejszała widoczność kłopotliwych wyników wyszukiwania.

Otoczenie i sąsiedztwo marki


Comments

  1. Michał Herok pisze:

    Świetna prezentacja. Na szczególną uwagę zasługują zaprezentowane badania nie tylko dotyczące korzyści związanych z budowaniem wizerunku marki poprzez wyniki w wyszukiwarkach, ale przede wszystkim zagrożenia płynące dla marki z powodu nieprowadzenia tego typu działań.

  2. […] Wyniki wyszukiwania a marka Mariusz Gąsiewski – Marketing w Internecie Notatki z prezentacji na blogu SEMcampu w poście: SEMcamp 4# – Wyniki wyszukiwania a marka […]

Comments are closed.