SEMcamp 3# – Zrozumieć Page Rank – czyli algorytm Google od podstaw

Zrozumieć Page Rank – czyli algorytm Google od podstaw
Cezary Lech – MaxRoy.com


Jak pokazał w swojej prezentacji Cezary Lech Algorym PageRanku został wymyślony przez Google jako mechanizm, który pozwala na określenie ważności dokumentu w Google. Ważność i trafność wyników wyszukiwania przekładają się później na końcowe pozycje witryn w wynikach wyszukiwania.

Algorytm PageRank

Jak można to wywnioskować z wypowiedzi inżynierów Google, PageRank jest jednym z około 200 elementów decydujących o pozycjach witryn w wynikach wyszukiwania Google.

PageRank

Samo pojęcie PageRanku nie powinniśmy ograniczać jedynie do powszechnie znanego wskaźnika w toolbarze Google. Jest on pojęciem dużo szerszym, które pokazuje znaczenie danej podstrony w porównaniu z innymi podstronami i innymi witrynami w Internecie.

pagerank toolbarowy Google

Podstawowe informacje na temat PageRanku według Cezarego

  • PageRank jest miarą ważności
  • PageRank nie mierzy powiązania tematycznego
  • PageRank to bardzo względny wskaźnik
  • Strony nie mogą głosować same na siebie
  • Każda strona może głosować tylko na inną stronę

Wzór matematyczny PageRank

PR (A) = (1-d) + d(PR(T1)/C(T1) + …)

Według samego algorytmu każda nowa strona w indeksie otrzymuje PageRank o wartości 0,15. W sytuacji, kiedy dana podstrona linkuje do innej podstrony, link przekazuje 85% swojej mocy do linkowanej podstrony. Jednocześnie w indeksowaniu treści Google bierze pod uwagę pierwszy link do danej treści. W naszej gestii jest, aby pierwszy link w układzie strony był tym najbardziej zoptymalizowanym i praktycznym.

Jedną z rzeczy, na którą szczególnie zwrócił w swojej prezentacji Cezary, była wspomniana przez Matta Cuttsa z Google zmiana w przepływie PageRanku poprzez atrybut nofollow. Przed zmianą, która według Matta Cuttsa nastąpiła rok temu, nofollow dodany do linku powodował, że PageRank z tego linku był przenoszony na inne linki, które nie miały atrybutu nofollow.

Mechnizm ten był wykorzystywany przez wielu webmasterów, którzy starali się optymalizować przepływ PageRanku w obrębie swoich stron. W efekcie funkcjonalność, która była stworzona pierwotnie na potrzeby linków zewnętrznych, coraz częściej była wykorzystywana dla linków wewnętrznych (pagerank sculpting).Zmiana sprawiła, że dodanie atrybutu nofollow niejako „marnuje” PageRank, jako, że nie jest on już dzielony na pozostałe linki.

PageRank versus nofollow


Comments

  1. […] SEMcamp 3# – Zrozumieć Page Rank – czyli algorytm Google od podstaw […]

  2. […] Nowe możliwości reklamy Video AdWords Mateusz Ostachowski – Kompan.pl Notatki z prezentacji na blogu SEMcampu w poście: SEMcamp 3# – Nowe możliwości reklamy Video AdWords Zrozumieć Page Rank – czyli algorytm Google od podstaw Cezary Lech – MaxRoy.com Notatki z prezentacji na blogu SEMcampu w poście: SEMcamp 3# – Zrozumieć Page Rank – czyli algorytm Google od podstaw […]

  3. […] dawno upublicznione przez samego Matta Cuttsa z Google i każdy w środowisku o tym wie. Poczytaj: SEMcamp 3# – Zrozumieć Page Rank – czyli algorytm Google od podstaw | SEMcamp czarno na białym. Skoro fakt, który uznaje cała branża SEO jest dla Ciebie kompletnie […]

  4. Adrian pisze:

    Slide 20
    Dla nofollow d=1

    Okey, a jaki jest wzór – bo prosta analiza wzoru ze slide’u 14 pokazuje ze przy takim wzorze przekazywany PR mogłby być wiekszy… (co mi po stałej wartości 0,15, skoro mznożnik jest 1 a nie 0,85)….

    Przy okazji, od 2009 linki nofollow biorą udział w dzieleniu rozkładu mocy która wychodzi z takiej podstrony.

Comments are closed.


SEMcamp

Chcesz wiedzieć kiedy będzie kolejny SEMcamp?

Dołącz do naszje listy a powiadomimy Cię, z wyprzedzeniem, o kolejnym terminie SEMcampu.

Dziękujemy! Dodaliśmy Cię do listy!