Prezentacje z 2# SEMcampu

Kilka dni temu miało miejsce drugie spotkanie SEMcampu, które odbyło się w budynku A Szkoły Głównej Handlowej dzięki wsparciu dziekana Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie, profesora Andrzeja Hermana.

Jak zwykle spotkanie obejmowało zarówno 3 prezentacje związane z zagadnieniami SEM-u, jak również po wykładowe, nieformalne spotkanie przy piwku w Zielonej Gęsi.

Spotkanie SEMcamp

Prezentacje z SEMcampu

Jak z Adwords czytać myśli klientów?

Jak mówił Piotr na swojej prezentacji intencje użytkowników można odgadywać na podstawie:

  • słów wpisywanych przez nich do wyszukiwarki
  • charakterysytki tekstów reklamowych, które klikają
  • ich bezpośredniego zachowania na stronie docelowej i witrynie.

W obrębie słów kluczowych możemy wyróżnić takie słowa kluczowe, poprzez które:

  • zdobywamy ruch internetowy (np. słowa ogólne takie jak „marketing w wyszukiwarkach”)
  • zarządzamy nim (np. słowa brandowe takie jak „semcamp”).

W swojej prezentacji Piotr dość sporo uwagi poświęcił swojej koncepcji Omnikonta, czyli stworzenia „magazynu słów kluczowych”, którego poszczególne części będziemy mogli wykorzystywać dla różnych projektów.

Omnikonto

Omnikonta takie może zawierać słowa kluczowe związane z:

  • cechami produktów (np. profesjonalne, tanie)
  • kategoriami produków (np. samochody niemieckie, samochody terenowe)
  • samą sprzedażą produktu (np. promocje, wyprzedaże).

Wymnożenie i połączenie tych grup produktów pozwoli nam stworzyć repozytorium słów kluczowych, z którego będziemy mogli proponować klientom te elementy zbioru, które odpowiadają ofercie klienta (np. niektórzy sprzedają drogie zabawki, inni tanie).

Piotr pokazał również wyniki pewnego badania robionego na dużej próbie tekstów reklamowych, które pokazuje na jakie elementy tekstu reklamowego użytkownicy zwracają szczególną uwagę: kapitalizacja słów kluczowych, krótkie adresy url witryn docelowych i itp.

Badanie tekstów

W swojej prezentacji Piotr poświęca również dużo uwagi kwestiom klikalności tekstów reklamowych. W obrębie użytkowników wyszukiwarki mamy zarówno takich, którzy w danym momencie kierują się emocjami jak również takich, dla których najważniejsze są zdrowy rozsądek lub też współzawodnictwo. Tworząc teksty reklamowych powinniśmy odwoływać się do tych schematów, aby dotrzeć do tych użytkowników, na których nam najbardziej zależy.

Jak efektywnie mierzyć płatny ruch w wyszukiwarkach? (wykład w języku angielskim)

Ta prezentacja, chociaż bardzo ciekawa i interesująca, była z powodów technicznych słyszana tylko przez część słuchaczy. Jakość dźwięku pozwalał na częściowy odbiór prezentacji Avinasha – oczywiście nie zniechęci mnie to do kolejnych prób takich wykładów :).

Sama prezentacja z wykładu Avinasha nie będzie udostępniona, ale przesłana w postaci PDF do uczestników spotkania.

Porady Avinasha Kaushika

W obrębie swojego wykładu Avinash Kaushik zawarł kilka bardzo przydatnych rad efektywnej analizy ruchu z wyszukiwarek internetowych:

  1. Zadbaj o prawidłowe rozpoznawanie ruchu internetowego z wyszukiwarek w swoim narzędziu analitycznym (bez względu na to, jakie ono jest) jak również o jego prawidłową analizę. Wykorzystuj szybkie i proste analizy ruchu z wykorzystaniem wskaźnika odrzuceń. Patrz z szerszej perspektywy na znaczenie słów kluczowych.
  2. Przygotowuj strony docelowe, które odpowiadają treści reklamy i oczekiwaniom użytkownika
  3. Patrz nie tylko na bezpośrednie korzyści w postaci konwersji, ale wyróżniaj również mikrokonwersje, czyli dodatkowe, ważne z punktu widzenia Twojej strony zachowania użytkownika (polecam artykuł na blogu Avinasha).
    Makrokonwersje i mikrokonwersje
  4. Staraj się obliczać wartość Twojego klienta w czasie w postaci lojalności zdobytego użytkownika. W analizowaniu lojalności użytkowników bardzo przydają się segmenty niestandardowe w Google Analytics, które pozwalają na szybkie określanie lojalności dla danego słowa kluczowego (np. przykład segmentu dla wszystkich słów kluczowych zawierajacych sem w nazwie).
    Lojalność z wyszukiwarki
  5. Wykorzystuj dodatkowe narzędzia takie jak Insights for Search, aby zdobywać informacje na temat rozwoju konkurencji
  6. Testuj swoje strony docelowe pod kątem ich efektywności i przydatności dla użytkownika. W ten sposób unikniesz też sytuacji, w której o wyglądzie strony decyduje HIPO (Highest Paid Person Opinion).

Prezentacja była bardzo miłym zaskoczeniem dla wszystkich, jako, że Avinash posłużył się w niej polskimi przykładami. Podać tak trafne przykłady na podstawie translatora to prawdziwa sztuka.

Pozycjonowanie szerokie na przykładzie dużego E-Commerce

Dariusz Szpak w swojej prezentacji skupił się na temacie pozycjonowania dla długiego ogona słów kluczowych. Użytkownicy wpisują do wyszukiwarek coraz dłuższe słowa kluczowe.

Badanie Nielsena

Pozycjonując witrynę internetową warto pamiętać o promowaniu serwisu zarówno dla słów ogólnych jak i słów niszowych. W pozycjonowaniu witryny musimy mieć na uwadze przede wszystkim oczekiwania użytkowników, tak, aby zdobyty ruch internetowy można było przekuć na konkretne konwersje i korzyści finansowe.

Lejek sprzedażowy witryny

Ważne elementy pozycjonowania dla długiego ogona

W przypadku pozycjonowania dla długiego ogona słów kluczowych powinniśmy pamiętać o:

  • prawidłowej optymalizacji treści witryny (optymalizowanie znaczników Title, wykorzystywanie nagłówków, list i itp)
  • pozyskiwaniu unikalnej treści (np. skłaniając użytkowników do komentowania produktów)
  • umieszczaniu ważnych dla nas słów kluczowych na stronach docelowych
  • optymalizacji obrazków i wideo
  • zawieraniu w elementach widocznych w wyszukiwarce tych rzeczy, które wyróżniają naszą witryną spośród innych jak również są ważne z punktu widzenia naszych potencjalnych klientów (np. możliwość kupna na raty)
  • poprawnym linkowaniu wewnątrznym
  • zdobywaniu wartościowych linków dla witryny (n. poprzez linkbaiting czy też tworzenie stron reklamowych)

Opisy wszystkich prezentacji można również przeczytać na blogu ACR. Prezentacje z poprzedniego spotkania SEMcampu można znaleźć w tym artykule.

Część nieoficjalna SEMcampu

Po prezentacjach udaliśmy się w grupce na piwo do pubu Zielona Gęś. Mieliśmy tam dużo czasu na ożywione dyskusje branżowe – dzielenie się doświadczeniami, opiniami na temat wykorzystywanych technik w marketingu w wyszukiwarkach, sprawami współpracy klientów i firm semowych i itp. Dyskujse były naprawdę zajmujące.

O tym może świadczyć chociażby fakt, że pomimo poniedziałku do samego wyjścia z pubu skłoniła nas informacji o zamykaniu lokalu :).


Comments

  1. […] Prezentacje i ich opis można znaleźć na blogu SEMcampu. […]

  2. […] O czym była mowa? Odbyły się 3 prezentacje: 1. Jak z AdWords czytać myśli klientów? – Piotra Marca, 2. Jak efektywnie mierzyć płatny ruch w wyszukiwarkach? – Avinasha Kaushika oraz 3. Pozycjonowanie szerokie na przykładzie dużego e-commerce – Dariusza Szpaka. Zainteresowanych odsyłam na bloga SEMcampu. […]

  3. Szkoda że mnie tam nie bylo – widze że duzo wrażen i pozytywnych opini na ten temat. Szkoda że w mniejszych miejscowosciach nie ma takich spotkan – napewno podniosłoby to także nasza scene SEO. Pozdrawiam fryzjer bydgoszcz

Comments are closed.